کد مطلب:28011
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
عقل چيست كه گاهي مي گوييم فلان مساله با آن جور در مي آيد يا نه؟ آيامبنايي براي مقايسه وجود دارد؟
عقل داراي احكام و اصول متفاوتي است يك رشته از اين احكام واصول قطعي و غير قابل ترديد به گونه اي كه تمامي خردمندان از آغاز تاكنون آن را پذيرفته و مبناي كار خود قرار داده اند. دسته ديگر مسائل پذيرفته شده درعلوم و يا عرقيات است در مورد دسته اول اين اصول از احكام بديهي عقل بوده و بدون پذيرش آنها آدمي به ورطه سوفيسم و شكاكيت و انطار و احتيات كشيده مي شود. لذا جايگاه بلندي درمعارف بشري داشته و محور تمامي حركتهاي فكري وعلمي بشر هستند. به گونه اي كه افكار آنها مساوي با افكار جهان وواقعيات آن و همه فرآورده هاي دانش بشري است. براي نمونه اصل امتناع اجمتاع و ارتفاع نفيض اصل جز و كل اصل امتناع اجتماع چندين اصل علت و معلوم شرور و سخت علت و معلول و ... اين اصول همگي از احكام قطعي عقل نظري هستند و منطق نيز ابزار مقتدري براي كاربرد آن محسوب مي شود. البته اين بدان معني نيست كه هركس از خود اصلي نيز اشد و آن را عقلي بداند اين مباحث مجموعه اي است كه بزرگترين منزهاي بشر را در طول هزاران سال به خود مشغول داشته تا توانسته آنها را بيابند ارزيابي كنند و منطقي براي استفاده وكاربرد آنها بنا كنند. اما قسم دوم: اين قسمت چون مباني ديگري جز احكام پديد عقل دارد قابل بحث است همه آنها پذيرفته نيست گرچه بسياري از آنها نيز قابل قبول هستند. براي مطالعه بيشتر در اين زمنيه به كتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» مراجعه فرماييد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.